Thursday, August 18, 2011

cara berjimat di bulan Ramadhan & Syawal

assalamualaikum semua =)

hari ni merupakan hari ke 18 kita berpuasa.., maknanye tinggal 12 hari aje lagi nak menyambut Syawal @ aidulfitri..,

fitrah manusia, akan membazir apabila menjelang Syawal dan penghujung Ramadhan.., nak sambutan meriah katanye.., tapi kita ingat.., SESUNGGUHNYA MEMBAZIR ITU AMALAN SYAITAN..,

so, entri kali ni nak kongsi dengan korang antara 8 cara untuk berjimat cermat di penghujung Ramadhan dan awal Syawal...,

1. bila dah hujung ramadhan ni mulalah nafsu makan untuk berbuka tu bertambah-tambah.., ade je terlintas.., "eh ramadhan kali ni aku tak try lagi benda tu ngan bende tu".., so kalau ke bazar tu jangan nak rambang mata sangat.., beli sekadar yang perlu jer.., tak dosa pon kalau kita tak try makanan yang belum dicuba untuk puasa kali ni an..

2. buka puasa biasa2 jer.., macam awal2 puasa tu.., especially untuk budak2 yang duduk di hostel yang akan pulang ke kampung.., yelah kat hostel makan buka sikit sebab pakai duit sendiri.., kat rumah nak meriah pulak.., jangan yer... lagipon Islam menuntut kita unttuk bersederhana saja..

3. yang dah duduk kat umah tu jangan jadi makin malas.., masak je.., lagi bagus dari asyik beli kat bazar tu.., kan jimat..

4. mak ayah pulak.., persiapan raya tu dahulukan anak2.., sebab diorang lagi semangat nak sambut raya ni (budak2 kecil la).., yang mak ayah and yang besar2 tu biasa2 dah ler..

5. jangan dok syiok sangat pi tukar perhiasan rumah.., just untuk raye.., ade tu baru je cat umah 2 bulan lepas.., ni nak cat lagi.., haiyoo.., janganlah membazir sangat.., yang elok and nampak boleh pakai tu.., kita guna jer dulu..

6. untuk yang nak bali kampung tu.., pi lah check kereta awal2.., supaya nanti bila dah bergerak tak ade sebarang masalah.., sebab bila kereta buat hal kat tengah jalan.., kos dia jadi berganda-ganda..

7. memang banyak raya megasale kat luar sana.., tapi jangan mudah terpedaya.., beli sekadar perlu saja..

8. bawa wang tunai yang diperlukan saja ketika berbelanja.., agar kita tidak membeli benda yang tak penting.., elak guna kredit card.., nanti hutang bertambah aje.., bila nak bayar pon tak taw la..

so itu saja cara2nya.., mudah kan.., tak ade lah susah sangat pon =)

sekian saja..