Friday, December 23, 2011

jom buat icon sendiri untuk folder di desktop anda

assalamualaikum dan salam pagi jumaat semua.., perghh cepat je dah jumaat semula.., 


ok kali ni aku nak kongsi ilmu sikit.., bukan ilmu sesat lah yang penting.., dengan ilmu ni korang boleh lah ubah icon folder korang ke gmbar2 len.., mgkin ade yang dah taw.., tapi aku nak bagi lebih taw.., kali ni korang boleh cipta sendiri icon korang..


contohnye macam aku telah jadikan logo 1MALAYSIA sebagai ICON folder aku..

perhatian: sila klik gambar untuk besarkan gambar di new tab atau anda mungkin akan berhadapan dengan masalah penglihatan..

 so first step korang download dulu converter ni (Image2Ico - klik link tuk download)


so korang tekan la ape yang aku tande kat gambar tu.., lepas download install mcm bese.., then launch it..


gambar kat atas tu aku mark shortcut untuk software yang korang donload tadi tu


ini lah yang akan keluar bila korang buka applikasi tersebut


tapi sebelum tu kita buat icon baru korang pilih lah ape2 gambar dan bukak dengan software photo editor.., mcm aku, aku gune photoshop cs3.., klw boleh buat lah icon berukuran 128X128 px.., klw korang amek gmbar dr internet pon boleh.., mcm aku amek dari google je gmbr satu malaysia tu.., then aku nak buang background putih dia


setelah backround putih dibuang.., klw korang gune photoshop mesti korang taw kan nak buang background camner..


then save kan ape yang telah korang buat.., pastikan korang save dalam format PNG klw korang taknak background yang korang delete tadi.., sebab kalau korang save dalam bentuk JPG.., tetap akan keluar background warna putih


then pergi kat software tadi.., korang DOUBLE CLICK kat tempat yang aku tande 2 or mane2 kotak korang suka..


lepas tu akan keluar window ini.., so ape lagi korang bukak la gambar yang korang buat tu kan...


then pergi kat file dan SAVE kan dia.. then siaplah gmbr tadi dalam format ICO


then pilih lah mane2 folder yang korang nak tukar icon nye.., RIGHT CLICK > PROPERTIES


then tekan tab CUSTOMIZE..,  then carik butang CHANGE ICON.., 



satu tetingkap akan muncul dan korang BROWSE lah gambar ICO yang telah korang cipta tadi

berikut ialah hasilnya..



dari gambar folder biasa ke gambar satu malaysia.., semangat!!!

p/s >> g tu merupakan folder grafik aku sebab aku tolong abg aku design simple grafik tuk signboard dan pelbagai.., so ianya bukan folder yang berkait rapat dengan government atau sebagainya..

sekian tq.., do leave a comment..