Thursday, January 13, 2011

stop be "bangau-ing"

Assalamualaikum blogger yang sedang ber'bw'.., ape khabar semua.., hope sihat jer dan aku doakan korang semua bertambah sihat dari hari ke hari.., begitu gak untuk diri aku..,

malam tadi aku takde bende sangat nak wat kerja pon tinggal tutorial chemistry jer.., so aku decide nak gi talk di mane penceramahnye ustaz zambry.., err korang kenal tak.., senang citer ustaz yang selalu kat tv9 tu., untuk rancangan mari mengaji.., 

actually taju entri aku tuh bukan nye tajuk ceramah yang disampaikan oleh beliau tetapi salah satu isi yang aku dapat dari beliau dan aku rase sangat seronok untuk dikongsokan bersama..,

kenape bangau??

korang ingat tak mase skolah rendah dulu ade kelas muzik kan.., tak pon mase tadika ade belajar nyanyi2 kan.., mesti korang semua ingat lagu bangau oh bangau..,

kalau tak ngat meh sini hamba tuliskan liriknya..,

bangau oh bangau,
kenapa engkau kurus,
macamne aku tak kurus,
ikan tak mau timbul,
ikan oh ikan,
kenape tak mau timbul,
macamne aku tak timbul,
rumput panjang sangat,
rumput oh rumput 
kenape panjang sangat
macamne aku tak panjang
kerbau tak makan aku
kerbau o kerbau
kenape tak makan rumput
mcmne aku tak makan 
perut aku sakit
perut o perut 
kenape ko sakit
mcmne aku tak sakit
makan nasi mentah
nasi o nasi
kenape ko mentah
mcmne aku tak mentah
kayu api basah
kayu o kayu
kenape ko basah 
macamne aku tak basah 
hujan timpa aku
hujan o hujan 
kenape timpa kayu
macamne aku tak timpa 
katak panggil aku
katak o katak
kenape pggl hujan
mcmne aku tak pgl
ular nak makan aku
ular o ular 
kenape nak makan katak
mcmne aku tak makan 
dia makanan aku.......

ok kesimpulan dari lagu rakyat nih.., jadi macam ular.., sebab die jujur., and most imprtant is.., ular be himself.., die tak gune bende sekeliling nye untuk jadikan alasan.., macam bangau dan lain-lain..,

ustaz zambry ade bagi contoh yang melibatkan situasi sebegini.., die kate de baca kat reader digest.., dimana seorang doktor berjaye mencipta satu kaedah mudah untuk merawat tanpa pembedahan.., berita tersebut menarik minat wartawan untuk menemuramah beliau.., sebelum ditemu-ramah.., si wartawan telah mengkaji terlebih dahulu latar belakang si doktor.., ape yang didapatinye ialah.., doktor tersebut membesar dalam keluarga yang sangat teruk dimana ibu bapanya merupakan pendera anak.., lebih kurang macam tu lah..,
then temuramah dibuat..,

wartawan: doktor apakah rahsia kejayaan doktor.., sedangkan doktor membesar dgn ibubapa yang mendera..,

doktor: biarlah.., dah memang mak ayah saya macam tu..,

wartawan: saya dapati doktor mempunyai seorang adik lelaki.., saya pasti dia mesti berjaye seperti doktor juga..,

doktor: memang benar saye mempunyai seorang adik beradik lelaki.., tetapi dia berada di penjara california

wartawan: betul ke nih doktor??

doktor: kalau awak tak percaye awak pergi temuramah banduan bernombor ..... di penjara tersebut..,

selang beberapa hari kemudian satu temuramah dibuat antara wartawan dan adik doktor@banduan di penjara kalifornia..

wartawan: adakah doktor yang berjaya itu abang kandung kamu??

banduan: ya

wartawan: kenape kamu jadi mcam nih??

banduan : dah mak ayah saya macam ni nak buat macam mane..,


apa yang korang perasan berdasarkan situasi nih??? jawapan doktor dan banduan sama kan.., ya memang sama tapi tak serupa.., itu berdua cuma jawaban pendek dari mereka berdua.., manakala jawapan panjang yang diberikan mereka ialah

doktor: nak buat macam ne kalau mak ayah saya macam tu., tapi saya ada perasaan ingin berjaya.., so ape yang mereka lakukan saya buat tak peduli jer.., diorang bertengkar saya buat pekak.., nak pukul saya.., saya lari.... 

banduan: nak buat macam ne kalau mak ayah saya macam tu.., kalau mak ayah teruk anak lagi teruk kan.., mak ayah pendera maka anak jadi penjenayah...,

lebih kurang macam tu lah bunyinye.., so kesimpulannye si doktor tu ibarat ular dalam lagu rakyat manakala si banduan pula seperti selain dari ular dalam lagu rakyat tersebut.., ape yang berlaku pada mereka.., si doktor yang ikut menjadi diri sendiri berjaya mengawal kehidupannye lalu menjadi seorang yang berjaya.., tetapi si adik tak mampu untuk mengawal kehidupannya lalu menyalahkan orang lain atas kegagalan yang berlaku pada diri nye.., 

jadi stiap orang boleh berjaye sebenarnye.., mereka yang tak berjaye sebenarnye memberi alasan untuk mereka tidak berjaye.., dan mereka tak mhu mengubah situasi tersebut.., dan kesan jangka mase panjangnye...., orang sebegini GAGAL dalam kehidupannye....,

sekian dari saya
wassalamualaikum...,