Wednesday, April 27, 2011

SALAH KER SENYUM?????

Assalamualaikum semua..,

awat taju entri aku capital letter semua ni.., marah ker.., kalau marah tarik nafas dalam2.., tahan 3 saat then hembus.., kalau tgh diri pergi duduk.., kalau tgh duduk pergi baring.., nanti reda lah marah tu.., actually aku tak marah pon.., cuma nak try bangkitkan isu yang orang anggap remeh ni..,

dialog dibawah ni selalu terjadi kalau kita senyum dekat orang yang tak berapa nak kenal..
"mamat/minah ni dah kenapa senyum2.., syok sendiri ker??"
"apa senyum2.., kenal pon tak"
dan macam2 lagi.., dua ni antara yang selalu aku dengar lah..,

dialog ni pulak yang biasa aku dengar dari mulut orang yang berada di sebelah orang yang menyapa semula senyuman aku..,
"dia senyum kat ko.., ko kenal ke budak tu"
"dia senyum kat ko lah.., mesti dia minat kat ko"

dialog bawah ni pulak yang selalu jugak aku dengar dari orang yang ade kat sebelah aku kalau aku senyum kat orang..,
" ko senyum kat dia.., tapi ko kenal ke dia??"

tu lah diantara beberapa situasi yang sering berlaku di dunia hari ini.., bila senyum macam2 keluar.., alahai.., salah ke nak senyum.., lagipon kan hak kita nak senyum.., kita dah diberi hak kita buat lah.., ni tak.., bila dah ada hak tak nak guna.., bila tak ada hak.., sibuk nak buat.., masalah betul.., 

sedangkan kita tahu.., bahawa senyum itu sedekah yang paling mudah dan yang paling murah.., kan dah dapat pahala bagi menambah pahala2 yang kita dah ada..,dan yang paling penting sekali.., senyum tu dapat membuatkan orang beranggapan positif terhadap kita.., dan kalau kita marah dan sentiasa senyum.., InsyaAllah marah tu akan reda dan api kemarahan tu akan beransur hilang..,








so konklusinya.., senyumlah selalu.., 
sekian saja

p/s: gambo2 semua dari pakcik google.., =)